Insändare: Vill socialdemokraterna verkligen ha en levande landsbygd | Sverigedemokraterna i Boden

Insändare: Vill socialdemokraterna verkligen ha en levande landsbygd

Vi har skickat in en insändare till norrbottensmedia som tyvärr inte har kommit med än. Men här kan ni läsa den i sin helhet.

Vill socialdemokraterna Boden verkligen ha en levande landsbygd?

Den 12/4 så beslutade koalitionen med socialdemokraterna i spetsen att inte rekommendera skolverket att godkänna en privat aktör att bedriva skolverksamhet i Bredåker. Trots att byborna vill ha tillbaka sin skola och att man tidigare har utlovat byborna att dom ska få öppna skolverksamhet via en privat aktör eftersom kommunen själv inte kan, en privat aktör som är väl etablerad i Boden redan. Vi Sverigedemokrater såg en chans till att låta bredåkersborna verkligen få tillbaka sin efterlängtade skola dessutom fick en näringsidkare möjlighet att expandera sin verksamhet.  Vi politiker i Boden har beslutat att vi ska vara en barnvänlig kommun där alla barn ska få plats, då rimmar det illa när bredåkersborna måste bussa sina barn till en redan överfull skola närmare centralorten när det finns en möjlighet för barnfamiljerna att få en skola mycket närmare.

Då vi Sverigedemokrater verkligen vill ha en levande landsbygd så strävar vi efter att det ska finnas förskolor och även skolor i möjligaste mån runt om hela bodens kommun inte bara i centralorten. Vi prioriterar små skolor framför stora kolosser

I det som har anförts från främst socialdemokraterna så skadas skolverksamheten i Boden men vi ställer oss undrande om det inte bara är på det viset att man helt enkelt prioriterar stad framför landsbygd. Vi Sverigedemokrater ser hur socialdemokraterna centraliserar verksamhet efter verksamhet så när dom säger att dom vill ha en levande landsbygd så ger det en ganska fadd eftersmak.

En annan aspekt är hur företagarvänlig vill vi politiker att bodens kommun ska vara. Alla kommuner i Sverige konkurrerar om att vilja vara den mest företagarvänliga kommunen även vi i Boden vill naturligtvis kämpa om den titeln. Då kan man inte svika löften på detta vis.

Kanske socialdemokraterna skulle byta namn till centraliseringspartiet istället!

Robert Lund (SD)

Elisabet Nilsson (SD)